"Trauma Persepsi", merupakan
suatu gejala psikologi yang mendorong kepada ketakutan jiwa dan
pemikiran, akibat penindasan, kekangan, penderitaan dan himpitan yang
panjang, yang berlaku dalam seluruh aspek kehidupan yang pernah mereka
lalui. Trauma seperti ini dapat kita fahami dari kisah
seekor anak gajah liar yang kakinya dibelenggu sejak kecil. Anak gajah
itu memberontak, namun ikatan yang melilit di kakinya begitu kukuh dan
mustahil untuknya terlepas dari belenggu tersebut. Akhirnya anak gajah
itu pasrah, dan berhenti dari bersikap liar, akur dengan seutas tali
yang terikat di kakinya yang difikirkan lebih ampuh.
Hari demi hari, tahun demi tahun, anak
gajah tersebut semakin membesar dewasa bahkan lebih besar dari ikatan
tali yang berada di pergelangan kakinya. Namun, gajah itu tetap berdiam
dan tidak melepaskan dirinya bahkan membiarkan sahaja kakinya terikat,
padahal dengan tubuh dan tenaganya yang dimilikinya sekarang, dengan
sekali hentakan sahaja ia pasti mampu memutuskan tali tersebut.
Inilah gejala fikiran terkunci yang
turut dialami kaum Bani Israel. Ketika mereka diperintah untuk masuk ke
Palestin, mereka enggan dan takut dengan kaum lain yang dikira gagah
perkasa (kaum jabbarin). Pada anggapan mereka, orang di Palestin itu
kuat-kuat, padahal mereka belum pernah bertemu dengannya. Lebih parah
lagi, Bani Israel justeru yang menyuruh Nabi Musa bersama Tuhannya
berhadapan dengan bangsa Palestin. Fikiran negatif mereka tentang
kelemahan diri sendiri lebih menguasai perasaan mereka. Itulah yang
disebut sebagai "Trauma Persepsi".
Masalah psikologi yang dialami oleh kaum
Bani Israel ini diceritakan di dalam Al Quran, dan ia didatangkan bukan
hanya menyebut tentang titik permasalahan sahaja, bahkan di dalamnya
turut terdapat garis panduan, solusi atau jalan keluar dari masalah
tersebut.
Kita sedari, kaum Bani Israel adalah
bangsa yang istimewa. Berkali-kali kisah mereka diceritakan dalam Al
Quran. Bukan hanya disebut dari seorang Nabi sahaja, tetapi sebahagian
besar kisah-kisah Para Nabi dan Rasul mengisahkan tentang kebiasaan
perangai buruk bangsa Israel waktu itu. Berikut adalah petikan kisah
Nabi Musa ketika memberikan perintah Hijrah kepada kaumnya yang
termaktub dalam surat al Maidah ayat 20 sampai 25.
"Dan (Ingatlah) ketika Musa Berkata
kepada kaumnya; Wahai kaumku, ingatlah nikmat Allah atasmu ketika dia
mengangkat Nabi-Nabi diantaramu, dan dijadikan-Nya kamu orang-orang
merdeka, dan diberikan-Nya kepadamu apa yang belum pernah diberikan-Nya
kepada seorangpun diantara umat-umat yang lain".
"Wahai kaumku, masuklah ke tanah suci
(Palestin) yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu lari
ke belakang (kerana takut kepada musuh), kerana kelak kamu menjadi
orang-orang yang rugi"
"Mereka berkata; Wahai Musa,
sesungguhnya dalam negeri itu ada orang-orang yang gagah perkasa,
sesungguhnya kami sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka ke
luar daripadanya. Jika mereka keluar daripadanya, pasti kami akan
memasukinya".
"Berkatalah dua orang (Bani Israel)
di antara orang-orang yang takut (kepada Allah) yang Allah telah memberi
nikmat atas keduanya; Serbulah mereka melalui pintu gerbang (kota) itu,
maka bila kamu memasukinya nescaya kamu akan menang dan hanya kepada
Allah hendaknya kamu bertawakal jika kamu benar-benar orang yang
beriman".
"Mereka berkata; Wahai Musa, kami
sekali-kali tidak akan memasukinya selagi mereka ada didalamnya, kerana
itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua,
Sesungguhnya kami hanya duduk menanti di sini sahaja".
"Berkata Musa; Ya Tuhanku, aku tidak
menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku. sebab itu pisahkanlah
antara kami dengan orang-orang yang fasik itu".
Yang dimaksudkan
‘kami’ dalam doa Nabi Musa di atas adalah dua orang soleh yang terdapat
di ayat 23, dalam Tafsir Ibnu Katsir mereka bernama Yusya’ bin Nun dan
Kalim bin Yaufuna. Seperti yang disebutkan pada ayat 22
hingga 24, hal ini merupakan pengertian kepada "Trauma Persepsi" yang
dialami oleh Bani Israel ketika mereka berkata, "Sesungguhnya dalam
negeri itu ada orang-orang yang gagah perkasa, sesungguhnya kami
sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka ke luar daripadanya.
Jika mereka ke luar daripadanya, pasti kami akan memasukinya".
Apa yang dialami oleh kaum Bani Israel
dan keengganan mereka mematuhi arahan Baginda Musa A.S merupakan gejala
"Trauma Persepsi" atau dalam ungkapan lainnya "mental block", iaitu
suatu perasaan merasakan diri tidak mampu sebelum melakukan sesuatu,
sudah menyerah sebelum berperang. Sedangkan dalam ayat sebelumnya, Nabi
Musa A.S telah mengingatkan nikmat-nikmat kurniaan Allah yang begitu
banyak diberikan kepada mereka.
"Dan (ingatlah) ketika Musa berkata
kepada kaumnya; Wahai kaumku, ingatlah nikmat Allah atasmu ketika dia
mengangkat Para Nabi di antaramu, dan dijadikan-Nya kamu orang-orang
merdeka, dan diberikan-Nya kepadamu apa yang belum pernah diberikan-Nya
kepada seorangpun di antara umat-umat yang lain"
"Wahai kaumku, masuklah ke tanah
suci (Palestin) yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu
lari kebelakang (kerana takut kepada musuh), kerana kelak kamu menjadi
orang-orang yang rugi"
Pengertian
ayat di atas ini sekaligus memberikan solusi tentang bagaimana untuk
mengatasi "Trauma Persepsi" yang dialami oleh mereka, iaitu dengan cara
kembali mengingati nikmat-nikmat Allah Taala. Sebagaimana disebut dalam
ayat tersebut, bahawa Para Nabi dan Rasul kebanyakannya berasal dari
Bani Israel. Kemudian Bani Israel juga terdiri dari orang-orang yang
bebas merdeka. Allah Taala juga turut memberikan kepada mereka kelebihan
yang banyak, iaitu kelebihan-kelebihan yang tidak diberikan kepada kaum
yang lain selain Bani Israel.
Sebelum perintah hijrah menuju ke
Palestin terungkap dalam arahan Nabi Musa A.S, Bani Israel terlebih
dahulu mendapat kemenangan menghadapi Firaun. Tetapi malangnya, "Trauma
Persepsi" yang dialami oleh Bani Israel saat itu menyebabkan mereka
sanggup mengatakan, "Wahai Musa, kami sekali-kali tidak akan
memasukinya, selagi mereka ada di dalamnya. Kerana itu, pergilah kamu
bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya
duduk menanti di sini sahaja".
Kata-kata ini jika mahu disifatkan, ia
adalah perkataan yang melampau, biadab dan kurang ajar. Masakan tidak,
setelah mereka diberi nikmat yang sangat besar, diangkat Nabi dari
kalangan mereka, diselamatkan Allah dari Firaun, tiba-tiba mereka
berlepas diri dan 'menyuruh' Nabi Musa pergi bersama Tuhannya menguasai
Palestin. Sedangkan di dalam Tafsir Ibnu Katsir, beliau menyebutkan
bahawa kekuatan kaum Palestin ketika itu hanya 1/10 daripada jumlah
penduduk Mesir.
Akibat kebiadaban kaum Bani Israel itu, Nabi Musa pun berdo’a dalam ayat ke-25, "Wahai
Tuhanku, aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku.
Sebab itu pisahkanlah antara kami dengan orang-orang yang fasik itu". Diceritakan bahawa Bani Israel selepas saat doa itu dibacakan Nabi Musa, mereka lantas tersesat di Padang Tiih selama 40 tahun.
Pengajaran Dari Kisah Ini
Pengajaran dari kisah ini ialah kita
mesti berani untuk melakukan perubahan, bukan takut sebelum berani,
bersembunyi sebelum bertemu, padahal kita belum tahu keuntungan ataupun
kerugian apa yang bakal kita perolehi. Janganlah menjadi bangsa penakut
seperti kaum Bani Israel, yang sehingga ke hari ini perangai mereka
direkodkan di dalam Al Quran.
"(Orang-orang Yahudi dan munafik
dengan keadaan bersatu padu sekalipun) tidak berani memerangi kamu
melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik
tembok, kerana permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras.
Engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah
disebabkan berlainan kepercayaan mereka, yang demikian itu, kerana
mereka adalah kaum yang tidak memahami perkara yang sebenarnya yang
memberi kebaikan kepada mereka" -
Al Hashr:14.
Oleh kerana itu, yakinlah kita ini umat
Islam memiliki kehebatan yang besar, kehebatan yang diberi jaminan oleh
Allah Taala. Silapnya kita seringkali merasa tidak mampu, tidak berdaya
menghadapi sesuatu sebelum mencuba sesuatu, tidak mencuba sebelum
mengetahui potensi yang dimiliki.
Kita memang memiliki kekurangan di satu
sisi, tapi boleh jadi, kita memiliki kelebihan besar di sisi lain yang
belum tentu orang lain memilikinya.
"Dan janganlah kamu lemah (hilang
semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu
menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita
sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah
apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari
akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
Bijaksana" - An Nisa':104.
Sepatutnya kita bergerak memperbaiki
umat yang mentauhidkan Allah ini kerana gerak kerja kita pasti dibantu
oleh Allah Taala. Bahkan Allah telah mengamanahkan kepada kita, umat
Islam untuk membangunkan umat yang lebih baik, bermartabat dan
melaksanakan usaha amar makruf nahi mungkar. Umat Islam sewajibnya juga
kembali mengingati dan bersyukur atas nikmat yang telah dilimpahkan oleh
Allah. Kerana kita tahu sumber kekayaan alam yang dimiliki oleh umat
Islam sangat besar, namun kekufuran ke atas nikmat tersebut menyebabkan
kemuliaan umat Islam terhijab dari pandangan masyarakat lain kerana kita
menjadi umat yang takut sebelum melakukan sesuatu atau dalam
pemerhatian psikologinya, suatu simptom yang pernah dialami oleh kaum
Bani Israel yang dikenal simptom "Trauma Persepsi".
Sumber : Tarbawi.my
No comments:
Post a Comment