Jaringan Ukhwah

15 January 2010

Gerhana Matahari..Subhanallah!

Alhamdulillah..pagi tadi kita dapat menyaksikan kejadian gerhana matahari, salah satu tanda keajaiban, keagungan ciptaan Allah SWT. Pada kali ini ialah gerhana cincin, iaitu seakan-akan bentuk cincin, ia dapat dilihat sebagai separa ditenggelamkan di kebanyakan daripada Afrika, Eropah Timur, Timur Tengah dan Asia. Kejadian alam ini tidak lain dan tidak bukan melainkan sebagai bukti kekuasaan Allah swt, agar manusia tunduk patuh mengakui serta mematuhi perintah dan laranganNya.Maksud firman Allah swt :


" Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal " (Ali Imran,190)

" (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka " (Ali Imran,191)
Berbekalkan Canon EOS 1000D, Lens Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD + tamron 2X SP AF Tele-Converter, saya menemani Ust Ihsan 'shoot' beberapa gambar menarik semasa gerhana pagi tadi, atas sutuh Darul Muttaqin menjadi pilihan kami. Canon 1000D itu menjalankan tugasnya dengan baik, mungkin merasai ia akan berpindah tangan tidak lama lagi, lalu ia melaksanakan tugas terakhir dengan sepatutnya..('',)


Gambar-gambar menarik gerhana.



first gambar yg dirakam..Subhanallah.

bergerak sedikit demi sedikit..Masya Allah.



hampir tidak kelihatan..





makin menghilang...jelas kekuasaanMU..kerdilnya kami Ya Allah..

No comments: