Jaringan Ukhwah

15 January 2010

Pesan Buat Diri..

Aku tahu REZEKIku tak mungkin diambil orang lain, kerananya hatiku tenang.

Aku tahu AMALku tak mungkin dilakukan orang lain, kerananya aku sibukkan diriku untuk beramal.

Aku tahu Allah SELALU MELIHATku, kerananya aku malu bila Dia melihatku melakukan maksiat.

Aku tahu KEMATIAN MENANTIku, kerananya kupersiapkan bekal untuk bertemu Rabbku.

Akhi, berapa kali antum khianati perjanjian dengan Allah? Bukankah teramat banyak?Antum di malam hari bertahajjud dengan deraian air mata memohon ampunan tapi di siang hari antum ikuti hawa nafsu hingga lupa akan Allah.

Dan berapa kali pula antum berpuasa di siang hari atau memberikan taujih rabbani kepada orang lain, lalu di malam hari antum tertidur lelap berbuat maksiat?

Ya Allah..bagaimana mungkin aku bercita-cita untuk menggapai redhaMu sedangkan aku amat tahu akan keadan diriku sendiri. Ampuniku Tuhanku. Allahumma innaka 'afuwwun karim tuhibbul 'afwa fa 'fu 'anni!

Akhi, di tengah gelapnya malam, di tengah dinginnya malam, di tengah senyapnya malam, tahukah antum bahawa ada lelaki yang lama tegak dalam rakaat tahajjudnya, atau ada wanita khusyu' berwajah syahdu berurai air mata yang tersungkur sendu di atas sajadahnya.

Akhi, ikutilah jejak langkah mereka! Hiasilah malam-malammu seperti mereka berzikir dan tetap dalam ketaatan kepada Rabbnya! Bacalah Qur'an seperti mereka!Sedih dan sendu berhiaskan isak tangis khauf kepada Rabb mereka.

Lembutkanlah hatimu seperti lembutnya hati mereka! Ikhlas, sentiasa hanya mengharapkan keridhaan Rabb mereka. Alahai betapa sucinya... Jadikanlah cintamu seperti cinta mereka! Tiada terbagi sedikit pun untuk harta, tahta dan wanita.
Akhi, mahukah antum seperti mereka?

*olahan email yang diterima dari abang seperjuangan