Jaringan Ukhwah

11 August 2010

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan..



Ahlan wasahlan Ramadhan Kareem..... 


Ramadhan yang sama, natijah yang berbeza

Salam Ramadhan, salam imtihan diucapkan kepada semua sahabat khususnya di perantauan ini yang akan menghadapi peperiksaan akhir tidak lama lagi, mudah-mudahan barokah dan semangat Ramadhan mengalir dalam diri kita, menyebabkan kita semua bersemangat untuk study ya..

Masa begitu pantas berlalu, Alhamdulillah tahun ini kita sekali lagi diberi peluang utk berada dalam bulan rahmat, bulan padanya satu malam yang lebih baik dari seribu malam, bulan Quran, bulan qiam, bulan infaq dan bulan pembebasan dari neraka Allah SWT. Bagaimanakah persediaan kita utk menyambut tetamu mulia ini?

Ya Allah jadikan kami golongan yang mendirikan Ramadhan dgn penuh kesungguhan.Jangan sesekali jadikan kami golongan yang menyembah Ramadhan kerana sesungguhnya sesiapa yang beribadah krn Ramadhan, maka Ramadhan akan berlalu meninggalkannya,sesiapa yang beribadah menyembah Allah SWT,maka Allah Maha Hidup dan sesekali tidak akan mati.

Rasulullah SAW telah bersabda sebagaimana yg diriwayatkan Bukhari dan Muslim: “ Sesiapa yang berpuasa (mendirikan) Ramadhan dengan penuh keimanan (iaitu dgn Allah) dan penuh pengharapan (dgn ganjaran dari Allah),maka akan diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu”.

Allah SWT telah berfirman dalam Hadis Qudsi: “ Setiap amalan anak Adam bagi mereka sendiri melainkan puasa, sesungguhnya ia bagiKu, Aku sendiri yang akan akan membalasnya”. Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan, satu kegembiraan ketika berbuka puasa dan satu kegembiraan ketika bertemu Tuhannya.

Ini hanya sebahagian kecil dari kelebihan dan keutamaan Ramadhan, seolah-olah satu promosi jualan besar-besaran yang menyediakan diskaun tertinggi sedang dijalankan, hanya menunggu pembeli yang bijak dan berfikiran jauh sahaja untuk mendapatkannya.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah, merenung ke dalam diri dan beristighfar di atas segala kelalaian yang lalu, marilah kita menyambut tetamu mulia ini dalam keadaan bersedia dan pastinya kita mengharapkan segala ganjaran yang ditawarkan. Mudah-mudahan kita keluar dari Universiti Ramadhan nanti dengan penuh ketaqwaan seperti yang dijanjikan Allah SWT.


Amalan wajib daie khususnya dalam bulan Ramadhan:

- Solat berjemaah di masjid (syabab)
- Baca dan tadabbur Al-Quran
- Berzikir
- Al-Mathurat pagi dan petang
- Qiamullai
- Solat tarawih dan witir
- Banyakkan berselawat
- Lazimi bersedekah
- Banyakkan berdoa
- Bersihkan hati (banyakkan beristighfar)
- Banyakkan bersabar
- Banyakkan beriktikaf di masjid

No comments: