Jaringan Ukhwah

19 February 2010

Kami Merinduimu Duhai Kekasih Allah.

Assalamualaikum wbt..

Seinfiniti kesyukuran dipanjatkan kepada Allah SWT atas kurniaan nikmat yang paling besar nilaiannya, nikmat Iman dan Islam, juga nikmat-nikmat lain yang kita menggunakannya tanpa diminta bayaran melainkan mengikuti segala titah perintahNya, menjadi hamba yang sebenarnya. Alangkah indahnya manusia itu melaksanakan segala perintahnya selama hidup di dunia ini tanpa ada bangkangan, hasilnya pasti dia berjaya di dunia lebih-lebih lagi di akhirat sana!

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda, para sahabat dan sekalian para tabi'in. Dengan rahmat bagindalah kita semua berada dalam keadaan yang terbaik pada hari ini..

Ya Salaam 'ala Sayyidina Muhammad!



Rabi'ul Awwal menjelang lagi,
terkenang kita rasul pilihan,
nabi Muhammad pemimpin ummat,
pembawa rahmat pembawa berkat,
Nabi'ul Hadi rasul Musthofa..
(lagu nasyid masa kecik2 dulu,Nada Bushro,SMUA Saniah)





Kami merinduimu Ya Rasulallah..

Tak terkira begitu banyak pengorbanan yang dilakukan oleh baginda saw demi melihat agama yang benar ini berkesinambungan, berterusan hingga hari qiamat. Sejak mula baginda dibangkitkan di kalangan jahiliyyah Mekah, baginda begitu tabah, cekal dan sabar dalam menyeru ummat agar beralih dari menyembah berhala kepada pengabdian yang hakiki, menyembah Tuhan yang selayaknya.

Pelbagai cemuhan, kata-kata keji, fitnah untuk melemahkan baginda termasuklah gangguan terhadap batang tubuh sehinggakan usaha untuk membunuh baginda saw dihadapi dengan tenang, berbekalkan pengharapan dan tawakkal kepada Allah, semata-mata kerana ingin melaksanakan amanah kenabian dan kerasulan yang diamanahkan. Begitu sekali engkau mewakafkan diri untuk agama ini Ya Habiballah..! Firman Allah swt:



وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

maksudnya: " Dan tidaklah kami utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi sekalian alam " 
(al-Anbiya',107)


Sayugianya yang perlu kita renungkan adalah lahirnya seorang pemimpin yang dipercayai dan menjadi rahmat untuk sekalian alam dengan akhlak yang penuh dengan etika, dapat mengubah perilaku masyarakat jahiliyah menjadi masyarakat yang berakhlak sehingga boleh bertoleransi antara mereka, tiada lagi perbalahan kabilah hanya disebabkan oleh perkara kecil, malah boleh menyatukan antara Muhajirin dan Ansor semasa hijrah ke Madinah.




لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الاخر وذكر الله كثيرا 

maksudnya: " Telah ada pada diri Rasulullah itu teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah" 
(al-Ahzab,21)


Memperingati lahirnya Nabi Muhammad saw, bukan memenuhi kegiatan tradisi saja, namun yang lebih utama adalah bagaimana kita dapat mengambil hikmah yang terkandung dalam diri Rasulullah saw di dalam berjuang menyebarkan agama Islam dengan penuh kesabaran dan pengorbanan. 

Ketika masyarakat khususnya muda mudi pada hari ini berada dalam kecelaruan identiti yang teramat parah, seolah-olah mereka tiada panduan, maka majlis untuk memperingati baginda saw amat sesuai diadakan. Hasilnya, mudah-mudahan sirah baginda saw dapat diteladani seterusnya dihayati.



Ya Imamarrusuli Ya Sanadi...
Anta ba'dallahi mu'tamadi...










1 comment:

Al-Faqir wa al-Haqir ila Rabb al-Kabir, Ibnu Jamal as-Sabahi sandakan, sabah, Malaysia said...

Pejam mata, hayati sirah perjuangan baginda s.a.w. letak tangan di atas dada tempat letaknya hati kemudian lafazkan : "Inni Uhibbuka YA Rasulallah"

Rasa bagaimana?