Jaringan Ukhwah

06 October 2011

HUDUD: DI ANTARA TAHU DAN MAHU


1. Agak lama perbahasan isu hukum hudud di negara kita berlangsung. Sehingga hari ini masih ada kenyataan yang menyokong dan menolak. Sama ada mereka tahu atau tidak, mahu melaksanakannya atau sebaliknya, tidak dapat dipastikan. Yang pastinya ia telah menjadi ‘seminar ummah’ yang semua orang boleh memberikan pandangan secara bebas. Ia memberi impak positif selepas sekian lama ia tersembunyi dalam timbunan khazanah turath Islam. Yang tidak pernah tahu menjadi tahu, yang sudah faham menjadi semakin mantap, dan ia telah memasuki fasa perbincangan yang lebih ilmiah.  


2. Kita semua telah mengetahui bahawa pada asasnya setiap muslim wajib beramal dan melaksanakan semua hukum hakam syari’at yang telah ditetapkan oleh Allah SWT serta tidak menafikan walau sedikit pun daripadanya. Kerana Allah Azza wa Jalla telah menyempurnakan agamaNya sebagaimana firmanNya dalam surah al-Maidah ayat 3:
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redha bahawa Islam itu menjadi agama untuk kamu.

3. Syariat itulah sebenarnya agama, yang meliputi hukum hakam yang berkaitan dengan ibadah dan mu’amalat. Menegakkan, melaksanakan dan berusaha ke arahnya adalah tanggungjawab kita semua, bukan hanya tertanggung ke atas pihak tertentu sahaja. Bukan hanya kepada kerajaan pemerintah, pembangkang, parti politik atau NGO semata-mata, tetapi kepada ummah seluruhnya. Firman Allah Azza wa Jalla dalam suruh al-Syura ayat 13 ditujukan kepada seluruh umat Islam:
Allah telah menerangkan kepada kamu apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami  wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: Tegakkanlah agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisih pada dasarnya.

4. Maka tiada satu pihak pun yang boleh memberikan alasan itu dan ini. Lebih-lebih lagi alasan untuk tidak mahu melaksanakannya. Kerana kita semua sudah tahu kewajipan dan tanggungjawab ini. Allah SWT pernah menegur dan menempelak Ahli Kitab kerana tidak mahu melaksanakan syariat mereka, jadi bagaimana pula dengan kita, adakah kita bernilai jika tidak melaksanakan syari’at Islam? FirmanNya dalam surah al-Maidah ayat 68 bermaksud:
Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai ahli Kitab, kamu tidak dikira mempunyai sesuatu sehingga kamu tegakkan ajaran kitab Taurat dan Injil, dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu.

5. Kita juga sedia maklum bahawa hukum hudud adalah satu juzu’ daripada perlaksanaan syariah yang lengkap dan menyeluruh. Ia ada hubungkait dengan sistem ekonomi, sosial dan siasah sesuatu tempat. Membincangkan perlaksanakan hukum hudud bererti membincangkan dan memperbaiki juga sistem ekonomi, sosial dan siasah agar semuanya mengikut syariat Allah SWT dalam perkara prinsip. Adapun perkara yang melibatkan teknikal perlaksanaan yang tiada nas padanya, maka ia bebas dilaksanakan mengikut maslahat yang mu’tabar. Memahami konteks ini menjadikan kita tidak pelik apabila Umar al-Khattab pernah tidak melaksanakan hukum hudud ketika suasana tidak mengizinkan yang digelar sebagai hari-hari lapar (aiyam al-maja’ah).

6. Bahkan kajian dan penelitian terhadap mafsadah (keburukan) yang bakal terjadi dalam perlaksanaan hukum hudud juga tidak boleh dipandang ringan. Kerana tujuan perlaksanaan adalah maslahat, tetapi jika mafsadah yang datang maka ia perlu dinilai semua, kerana mungkin ada kaitan dengan sistem sosial dan pendidikan sedia ada yang juga memerlukantransformasi menyeluruh. Ibn Taimiah (728H) menyatakan:
Sesungguhnya ia (hudud) termasuk dalam perkara amar ma’ruf dan nahi munkar, jika perlaksanaannya mempunyai keburukan terhadap pemerintah atau rakyat melebihi daripada tidak melaksanakannya, maka keburukan tidak ditolak dengan keburukan yang lebih buruk daripadanya. (Ibn Taimiah, al-Siyasah al-Syar’iah fi Islah al-Ra’ie wa al-Ra’iyah)

7. Kita semua juga tahu bahawa kesalahan jenayah yang diperuntukkan dengan hukum hudud adalah hanya sebahagian sahaja daripada sejumlah kesalahan jenayah yang sangat banyak. Dinamakan hudud kerana ia disebut secara tepat dan jelas di dalam al-Qur’an sesuatu kesalahan jenayah beserta hukumannya. Ia seperti jenayah zina, mencuri, dan minum arak. Ia ditentukan dan ditetapkan oleh Allah Azza wa Jalla yang maha mengetahui akan makhlukNya. Kesalahan jenayah selainnya tidak dikategorikan sebagai hudud. Ia mungkin qisas (balas balik) dan ta’zir (budibicara hakim). Jadi membincangkan perkara teknikal berkaitan dengan hukum hudud tidak menjadi kesalahan. Tetapi jika mempertikaikan dan menolaknya secara prinsip itulah yang memberi kesan terhadap akidah seseorang. Menolak ketetapan yang ditentukan oleh Allah SWT yang terkandung di dalam al-Qur’an bermakna tidak beriman kepada sebahagian isi kandungannya. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 85:
Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian isi kitab dan mengingkari akan sebahagian yang lain? maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

8. Apabila kita tahu yang hukum hudud adalah untuk sebahagian kesalahan jenayah, maka masih banyak lagi kesalahan jenayah lain yang perlu kita ketengahkan berdasarkan syari’at Islam. Sudah sampai masanya kita cabut dan buang acuan barat daripada sistem perundangan kita. Kerana para sarjana Islam juga mempunyai pandangan dan ijtihad yang jauh lebih menepati ruh al-maqasid al-syar’iyah (objektif pensyariatan) yang bersumberkan al-Qur’an dan al-Sunnah. Ibn al-‘Arabi (543H) ketika membicarakan tentang jasus (agen pengintip negara asing) menyatakan:
Bagi sesiapa yang banyak mengintip aurat (sesuatu yang perlu ditutup) umat Islam untuk dilaporkan segala berita kepada musuh mereka, maka dia bukan seorang kafir dengan perbuatannya itu jika niatnya adalah untuk kepentingan dunia, dan akidahnya masih lagi elok, sebagaimana yang dilakukan oleh Hatib bin Abi Balta’ah ketika dia lakukan perkara yang sama dengan tujuan ingin menyelamatkan (saudaranya), dan dia tidak berniat riddah (keluar) daripada agama. (Ibn al-‘Arabi, Ahkam al-Qur’an).

Mengetahui polemik dan syubhah
9. Melaksanakan hukum hudud yang fungsinya mendidik dan mencegah, bukan boleh dilakukan dengan sambil lewa. Ia memerlukan sistem perlaksanaan yang berkesan kerana ia melibatkan perkara lain yang menjadi tunjang kepada perlaksanannya. Antaranya ialah kewujudan syubhah (keraguan) dalam sesuatu kesalahan jenayah, maka hukum hudud ini tidak akan dilaksanakan, kerana secara prinsipnya, seboleh-bolehnya hukum hudud hendaklah dielakkan. Diriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda:
Lepaskan hudud daripada orang Islam setakat kemampuan kamu, dan sebarang jalan keluar yang kamu dapati, maka biarkan ia lepas. Sesungguhnya seorang imam (ketua) tersilap membebaskan (pesalah) adalah lebih baik daripada tersilap melaksanakan hukuman jenayah. (Riwayat Tirmizi)

10. Terdapat juga pelbagai polemik yang timbul dalam melaksanakan hukum hudud yang kebanyakannya melibatkan kebimbangan dan kurang percaya terhadapnya. Hukum ini dilihat tidak adil ketika membincangkan kedudukan non muslim dalam hukum hudud ini. Ketika ada pihak yang cuba menunjukkan adilnya hukum ini dengan memberikan pilihan kepada pesalah non muslim sama ada hudud atau civil, rupanya ia membuka ruang menunjukkan bahawa ia lebih tidak adil kerana hanya pesalah Islam sahaja yang akan dikenakan hukuman hudud.

Perlu tahu
11. Sebenarnya kita perlu mengetahui perbezaan definisi adil di antara Islam dengan barat. Barat menyatakan adil adalah sama rata, sedangkan Islam mendefinisikan dengan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Jadi kita perlu tentukan definisi yang mana yang dipakai oleh seseorang yang mengatakan hukum hudud itu tidak adil. Boleh jadi juga polemik yang timbul ini kerana mereka tidak memahami konsep hukum hudud yang sebenar. Hal ini pernah berlaku ketika ayat berkaitan qisas diturunkan, mereka mempersendakan wahyu Allah SWT, firmanNya dalam surah al-Baqarah ayat 179:
Dan di dalam hukuman qisas itu ada kehidupun bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu bertaqwa.

12. Musyrikin Mekah tidak memahami konsep hukum qisas yang Allah Azza wa Jalla perintahkan untuk dilaksanakan. Yang mereka faham adalah yang lain daripada yang sepatutnya. Mereka menyangka dengan melaksanakan hukum qisas bagi kesalahan jenayah membunuh iaitu dengan balas bunuh, maka ia maksudnya kematian bukannya kehidupan sebagaimana dalam ayat tadi. Lalu mereka mempersendakan ayat ini dengan pelbagai tuduhan jahat. Sedangkan maksud kehidupan dalam ayat tersebut adalah bagi orang ramai dan masyarakat bukannya bagi pembunuh yang bakal dihukum mati. Kerana dengan hukuman qisas bunuh yang dijalankan ke atas pembunuh, maka selamatlah masyarakat daripada berleluasanya jenayah pembunuhan. Masyarakat akan hidup dengan penuh harmoni dan aman. Inilah kehidupan sebenar yang dimaksudkan oleh ayat di atas. Jadi polemik ini perlu diurus dengan memperbanyakkan lagi diskusi ilmiah yang menerangkan dan mendedahkan konsep hukum hudud yang sebenarnya agar ia dapat difahami dengan baik.  

13. Bagi mereka yang ragu dengan keberkesanan hukum hudud pula, perlu ditegaskan bahawa salah satu eleman penting dalam perlaksanaan hukum ini ialah ia mesti dilakukan di khalayak ramai. Maknanya mesti disaksikan oleh orang ramai. Hikmahnya ialah untuk menjadi pengajaran kepada orang lain supaya tidak sekali-kali berniat untuk cuba melakukan jenayah, kerana nasib yang sama bakal menimpa. Belum lagi perasaan malu yang ditanggung oleh pesalah dan ahli keluarganya. Inilah jaminan pencegahan yang Allah SWT nyatakan menerusi firmanNya berkenaan hukum mencuri dalam surah al-Maidah ayat 38:
Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegahan daripada Allah.

14. Syarat untuk mensabitkan sesuatu kesalahan jenayah yang melibatkan hudud juga sangat ketat. Walaupun ia telah dipolemikkan, seperti bilangan saksi, minimum jumlah harta yang dicuri, ada unsur paksaan atau tidak dan sebagainya, ia sebenarnya menunjukkan dan membuktikan ketelitian syariat Islam dalam mensabitkan seseorang dengan sesuatu kesalahan jenayah. Ia sukar untuk seseorang mengambil kesempatan untuk melakukan kezaliman menuduh orang lain dengan sewenang-wenangnya. Kerana hukum hudud tidak akan melepaskan penjenayah, sebagaimana ia juga tidak akan menzalimi mereka yang tidak bersalah. Kaedah yang digunapakai cukup jelas iaitu sesuatu jenayah mesti ada yang melakukannya sama ada sengaja atau tidak, dan sesorang tidak akan menanggung kesalahan orang lain sama ada bermotif atau tidak. Punca utama kejadian juga menjadi persoalan utama dalam sesuatu kes. Al-Kasani (587H) menyatakan:
Jika seseorang meletakkan batu di jalan, kemudian orang lain tersepak batu tersebut lalu jatuh ke dalam lubang yang dikorek oleh orang lain dan meninggal dunia, maka dhoman (gantirugi) dikenakan ke atas orang yang meletakkan batu. Ini kerana mati terjatuh disebabkan tersepak batu, manakala tersepak batu pula puncanya ialah batu yang diletakkan (di jalan). (al-Kasani, Bada’I al-Sona’I fi Tartib al-Syara’i)    

15. Kesimpulannya, kita sebenarnya sudah mengetahui banyak perkara tentang hukum hudud. Yang menjadi halangan utama dalam melaksanakannya ialah mahu atau tidak. Tiada maknanya tahu jika tidak mahu. Allah SWT menceritakan golongan yang tidak mahu turut serta dalam peperangan Tabuk, firmanNya dalam surah al-Taubah ayat 46:
Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut serta berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanyya semangat mereka, dan dikatakan: Tinggalah kamu bersama-sama orang yang tinggal.


7 Zul Kaedah 1432H
Sweileh, Amman  

13 August 2011

Ramadhan Harapan Kemenangan


1. Setiap kali kita masuk bulan Ramadhan, kita akan masuk dengan seribu satu harapan. Kerana kita cukup yakin bahawa Ramadhan adalah bulan persaingan yang menjanjikan kejayaan dan kemenangan. Lipatan sejarah Ramadhan mencatatkan kejayaan cemerlang umat Islam. Maka itulah harapannya. Sebagaimana setiap kali kita masuk pertandingan tertentu, harapannya adalah menjulang sebuah kemenangan. 
 
2. Beberapa siri kemenangan umat Islam dalam beberapa peristiwa sangat memberikan harapan baru kepada kita. Antaranya peperangan Badar al-Kubra yang berlaku pada tahun kedua Hijrah. Ia berlaku dalam bulan Ramadhan ini pada tanggal 17 haribulan dan dengan jumlah tentera Islam yang nisbahnya 1:3 berbanding musuh. Firman Allah Azza wa Jalla dalam surah Ali Imran ayat 123:
Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu dalam keadaan lemah (kerana bilangan kamu sedikit dan peralatan yang kurang). Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur.
3. Selain itu, pada bulan Ramadhan seumpama ini tahun kelima Hijrah, umat Islam membuat persiapan untuk berhadapan dengan tentera musuh dalam peperangan Khandaq atau Ahzab. Dengan izin Allah SWT tentera Islam mendapat kememengan tanpa sebarang pertumpahan darah dan peperangan. Sebaliknya dengan bantuan dan kelebihan daripada Allah SWT, antaranya dengan angin ribut. Ia mencetuskan harapan dan motivasi kepada kita. Firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat 25 bermaksud:
Dan Allah telah menghalau kembali (angkatan tentera) orang-orang yang kafir itu (ke tempat masing-masing dengan keadaan mereka geram marah (kerana gagal dan hampa), mereka tidak mendapat sebarang keuntungan. Dan Allah selamatkan orang-orang yang beriman dari bencana menghadapi peperangan itu. Dan (ingatlah) adalah Allah maha kuat, lagi maha kuasa.
4. Di samping itu, pembukaan Kota Mekah juga dalam bulan Ramadhan 21 haribulan, tahun kelapan Hijrah. Jauh perjalanan yang terpaksa dilalui oleh nabi SAW dan tentera Islam, lebih 400 kilometer. Tanpa kenderaan seperti sekarang, tiada hawa dingin dan tanpa hentian sebelah mahupun Rawat dan Rehat. Mereka mengharungi padang pasir yang kontang dan gersang. Namun, kemenangan ini juga menjadi harapan kepada kita untuk mencatat kemenangan baru. Diriwayatkan bahawa nabi SAW bersabda:
Tiada lagi hijrah selepas pembukaan (kota Mekah), tetapi yang ada ialah jihad dan niat. (Riwayat al-Bukhari).
5. Demikianlah Ramadhan yang mengembalikan semula kota Mekah kepada umat Islam. Dalam bulan ini juga Rasulullah SAW seterusnya menerima kedatangan rombongan manusia yang berbondong-bondong menyatakan keIslaman mereka. Mereka daripada kabilah yang pelbagai dan datang dari tempat yang berbagai-bagai, tetapi tujuannya untuk menyatakan tauhid selepas keyakinan mereka terhadap kebenaran agama Islam.
6. Ramadhan terus mencatat kemenangan demi kemenangan yang tidak sempat untuk dicatatkan semuanya di sini satu persatu. Sekadar menyebut dan menyorot sahaja antaranya juga ialah; kemenangan ke atas tentera Salib yang dipimpin oleh Salahuddin al-Ayubi, berlaku pada tahun 584 Hijrah, kemengan peperangan Ain Jalut, dan yang terkini kemenangan peperangan ‘Asyir Ramadhan, tentera Yahudi tewas di tangan tentera Mesir dan Syria.
7. Oleh itu Ramadhan adalah kemenangan dan kemuliaan bagi umat Islam. Taghut dan kezaliman musnah, syirik dan kesesatan tewas dalam bulan ini. Umat Islam yang dikatakan lemah, pernah ditindas dan yang telah diseksa telah menang dan berjaya. Lembaran emas ini tidak boleh diubah dan dipadam. Yang pastinya kemenangan itu tidak datang percuma, kerana kememenangan memerlukan jihad, kesabaran, thabat (tetap teguh) dan taqarrub kepada Allah Azza wa Jalla. Firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 45-47:
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya. Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran); sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.
8. Semua ini adalah faktor dan sebab kemenangan yang perlu kita ambil perhatian. Kerana jika ia wujud pada diri kita, maknanya kita juga sudah mencukupi syarat kemenangan yang kita harapkan. Dalam bulan Ramadhan ini, kita mempelajari sabar dalam melaksanakan ibadah puasa pada siang hari dan qiam pada malam hari. Kita juga bersabar meninggalkan segala larangan puasa daripada makan minum, perkataan tidak baik, dan juga nafsu syahwat. Inilah yang disebut sebagai mujahadah, dan ia adalah pra syarat sebelum bertempur di medan perang. Diriwayatkan daripada Fadhalah bin Ubaid bahawa nabi SAW bersabda:
Tidakkah aku ingin beritahu kamu tentang orang mukmin, iaitu mereka yang manusia selamat diri dan harta mereka darinya, seorang muslim adalah orang Islam lain yang selamat daripada lidah dan tangannya. Seorang mujahid itu ialah yang besungguh-sungguh dengan dirinya dalam melaksanakan ketaatan, manakala muhajir pula ialah yang meninggalkan kesalahan dan dosa. (Riwayat Muslim)
9. Kesimpulannya, semoga kemenangan Ramadhan memberi harapan baru kepada terciptanya kemenangan yang lebih bermakna.

11 Ramadhan 1432H
Swileh, Amman

Himpunan Hadis Ramadhan

Ramadhan Image

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : Apabila telah tiba Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan.(HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi)



Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya :Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.
(HR Imam Nasai’e, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Baihaqi)


Rasulullah S.A.W telah bersabda yang maksudnya : Setiap amalan anak Adam baginya melainkan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara .Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa, demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya.(HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban dan Baihaqi)

Ramadhan Image


Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperoleh pahalanya, dan pahala bagi yang (menerima makanan) berpuasa tidak dikurangi sedikitpun (HR Tirmidzi)


Diriwayatkan daripada Sahl bin Sa’d R.A daripada Nabi SAW bersabda yang maksudnya: ‘Sesungguhnya di dalam syurga terdapat satu pintu yang disebut Ar-Rayyan yang mana pada hari Kiamat orang-orang yang berpuasa masuk daripadanya (dan) tidak seorangpun selain mereka memasukinya. Dikatakan: ‘Dimanakah orang-orang yang berpuasa?’ Maka mereka pun berdiri (untuk memasukinya), tidak ada seorang pun selain mereka yang memasukinya. Apabila mereka telah masuk maka pintu itu ditutup sehingga tidak ada seorang pun yang masuk dari padanya.’ (HR Bukhari)


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A daripada Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya: ‘Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: ‘Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan (pahala) kepadanya, (kerana) dia(orang yang berpuasa) telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku.’ (H.R Muslim)


Diriwayatkan daripada Abu Sa’id Al-Khudri R.A, aku mendengar Nabi SAW bersabda: Maksudnya: ‘Barangsiapa yang berpuasa sehari pada jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkan mukanya dari api neraka (sejauh perjalanan) 70 tahun.’ (HR Bukhari)
Dari Ibnu ‘Umar RA, katanya Rasulullah saw. bersabda: ‘Carilah malam qadar itu pada sepuluh malam yang akhir bulan Ramadhan. Jika kamu lelah, maka janganlah dilewatkan pada tujuh malam yang masih tinggal.’ (HR Muslim)

Ramadhan Image


Dari Abdullah bin Umar RA. bahwa Nabi SAW. bersabda: ‘Puasa dan Al Qur’an memberi syafaat kepada hamba Allah pada hari kiamat. Puasa berkata, ‘Wahai Tuhanku, aku telah menghalanginya makan minum dan memenuhi syahwatnya pada siang hari, maka perkenankanlah aku memberi syafaat baginya.’ Dan Al Qur’an pun berkata, ‘Aku telah menghalanginya tidur pada malam hari, maka perkenankanlah aku memberi syafaat baginya.’ Lalu syafaat keduanya diterima Allah.’( H.R Ahmad)


Dari Abu Hurairah RA bahwa Nabi SAW bersabda: ‘Di dalam bulan Ramadhan umatku diberi lima perkara yang tidak pernah diberikan kepada umat-umat sebelumnya:
1. Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi.
2. Para malaikat selalu meminta keampunan untuk mereka hingga mereka berbuka.
3. Setiap hari Allah menghias syurgaNya sambil berkata, ‘Hamba-hamba Ku yang soleh ingin melepas beban dan penderitaannya dan mereka rindu untuk memasukimu.’
4. Pada bulan ini diikat syaitan-syaitan yang derhaka sehingga mereka tidak berleluasa mencapai apa yang dapat dicapainya pada bulan lain.
5. Mereka diampuni oleh Allah SWT pada malam yang terakhir dari bulan itu. Para sahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah, apakah itu malam Lailatul Qadar?’ Beliau menjawab, ‘Tidak, kerana orang yang bekerja itu akan dipenuhi upahnya manakala sudah menyelesaikan pekerjaannya.’ (H.R Ahmad)


Dari Jabir RA bahwa Nabi SAW bersabda: ‘Puasa itu perisai yang digunakan seorang hamba untuk membentengi dirinya dari siksaan neraka.’ (HR Ahmad)


Rasulullah SAW bersabda: Sahur itu seluruhnya berkat, kerana itu janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air, kerana Allah dan malaikatNya memberi salawat kepada orang-orang yang makan pada waktu sahur. (H.R Ahmad)


Sabda Rasulullah SAW : ‘Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir.’ (H.R Ahmad, Bukhari, Abu Dawud & Tirmidzi)
Nabi SAW bersabda; ‘Tidurnya orang yang puasa tetap dalam ibadat dan diamnya dianggap tasbih dan amalnya dilipat gandakan dan doanya mustajab dan dosanya diampunkan.’ (Riwayat Al Baihaqi)


Rasululah SAW bersabda; ‘Puasa itu bagaikan perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa, jangan berkata kotor dan jangan berkata kasar. Jika seseorang mencacinya atau menyerangnya maka hendaklah dia mengatakan. Aku ini puasa.’ ( Sahih Bukhari)

21 July 2011

AHLAN YA RAMADHAN: 4 CHECKPOINT MESTI DILALUI



1. Tidak lama lagi kita akan bertemu dengan bulan yang mulia insyaAllah. Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Bulan kebajikan dan pesta amal ibadah yang penuh dengan rahmat dan keampunan Allah Azza wa Jalla. Bulan yang dinantikan kehadirannya oleh seluruh umat Islam. Bulan yang mampu mengubah seseorang; daripada jauh menjadi dekat dengan Allah SWT dan daripada pelaku maksiat kepada ahli ibadah.

ahlan wasahlan Ya Ramadhan..


2. Mulianya bulan Ramadhan kerana al-Qur’an yang merupakan kitab petunjuk kepada seluruh makhluk diturunkan pada bulan ini. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 185 bermaksud:
Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Qur’an, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.

3. Imam Ibn Kathir (774H) menyatakan tentang ayat ini:
Allah SWT memuji bulan Ramadhan berbanding bulan-bulan yang lain dengan memilihnya untuk diturunkan al-Qur’an al-‘Azim. (Ibn Kathir, Tafsir al-Qur’an al-‘Azim)  

4. Namun sebelum kita sampai dan bertemu dengan bulan yang sangat mulia ini, terdapat empat checkpoint yang perlu kita lalui untuk memastikan kita berjaya memasukinya dan cemerlang ketika keluar meninggalkannya:
Checkpoint 1: Bersyukur
Perkara utama yang perlu kita lakukan ialah bersyukur di atas nikmat peluang bertemu sekali lagi dengan bulan ini. Kerana ia merupakan nikmat yang sangat besar nilainya yang telah Allah SWT berikan kepada kita. Tidak semua orang berpeluang dengan nikmat seumpama ini. Berapa ramai mereka yang ingin bertemu dengan Ramadhan tetapi ajal mendahuluinya, lalu Ramadhan tiba tetapi mereka sudah menjadi arwah dan jenazah.

Oleh itu, jika kita sempat dengan Ramadhan maka bersyukurlah menerusi lidah dan amal dengan melakukan ketaatan dan meninggalkan maksiat. Semoga dengan kesyukuran ini, Allah SWT akan tambahkan lagi nikmatnya buat kita, sebagaimana firmanNya dalam surah Ibrahim ayat 7:
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahkan lagi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.

Checkpoint 2: Berniat dan berazam
Kita juga hendaklah berazam dan memasang niat untuk memperbaiki diri dari aspek perkataan dan perbuatan untuk tunduk dan patuh dengan syari’atNya, serta mendekatkan diri kepadaNya dengan ketaatan dan ibadah yang baik.

Niat dan azam seumpama ini melayakkan seseorang untuk memperolehi pahala penuh Ramadhan walaupun meninggal dunia pada hari kedua Ramadhan. Ini kerana mereka yang berniat melakukan kebaikan tetapi meninggal sebelum sempat melakukannya maka layak mendapat ganjaran kebaikan tersebut. Allah SWT merakamkan kisah seorang yang berhijrah, tetapi meninggal dunia di pertengahan jalan sebelum sempat sampai ke destinasi, menerusi firmanNya dalam surah al-Nisaa’ ayat 100 bermaksud:
Dan barangsiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah maha pengampun lagi maha mengasihani.

Checkpoint 3: Proposal ibadat
Kita juga perlu mempunyai perancangan lengkap tentang amal ibadah yang bakal kita lakukan sepanjang bulan ini. Kerana berpuasa bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum, tetapi juga menahan nafsu dan seluruh pancaindera daripada melakukan maksiat kepada Allah Azza wa Jalla.

Banyak wasiat nabi SAW yang perlu kita ambil pedoman untuk dilaksanakan atau ditinggalkan sepanjang bulan Ramadhan. Antaranya sebagaimana diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA bahawa nabi SAW bersabda:
Apabila seseorang daripada kamu pada hari berpuasa, maka janganlah bercakap dengan perkataan yang keji dan janganlah mengutuk. Jika ada orang lain mencercanya atau mengajaknya bergaduh, maka katakanlah kepadanya: Sesungguhnya aku ini sedang puasa. (Riwayat al-Bukhari)   

Rancanglah dan isilah sebulan Ramadhan dengan pelbagai ibadah, yang wajib terus dilakukan dan amalan-amalan sunat perlu dimeriahkan dan dipelbagaikan.  

Checkpoint 4: Mengetahui format dan garis panduan
Dengan kita mengetahui format dan garis panduan ibadah puasa menjadikan kita sentiasa dalam trek yang betul, tidak terbatal atau dibatalkan. Kerana puasa ada peraturannya tersendiri, daripada perkara yang wajib, syarat sah, sunat, adab dan sebagainya. Oleh itu, kita perlu bertafaqquh dan mendalami ilmu puasa sebelum kita berpuasa. Adakan diskusi dan perbincangan ilmiah berkaitan dengan feqh puasa, atau sekurang-kurangnya lakukan inisiatif sendiri membaca buku feqh tentang puasa. Paling mudah tanyalah mereka yang ‘alim tentang ibadah ini.

Salah satu yang berkaitan dengan format ini ialah, selesaikan hutang tertunggak (qadha’) sebelum masuk bulan Ramadhan. Gagal melangsaikannya tanpa sebarang keuzuran syar’ie bererti bayaran penalti menanti. Dalam mazhab al-Shafie, ia perlu qadha’ dan dikenakan fidyah. Fidyah ini pula akan berganda setiap kali menjelang Ramadhan yang lain. Imam al-Nawawi (676H) mengatakan:
Jika seseorang melewatkan qadha’ sehingga Ramadhan berikutnya tanpa sebarang keuzuran maka dia berdosa, dan dia mesti berpuasa Ramadhan yang sekarang di samping qadha’ Ramadhan yang luput, dan satu mud (dua tapak tangan) makanan (fidyah=750g) beserta qadha’ bagi setiap hari yang luput sekiranya masuk Ramadhan yang kedua. (al-Nawawi, al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld 6, hlmn 385)  

Seorang rakan pernah bertanya tentang masalah seumpama ini, iaitu berkaitan fidyah suami yang telah meninggal dunia tidak berpuasa selama tujuh tahun. Atas nasihat doktor, suaminya tidak boleh berpuasa kerana mengidap penyakit athma’ yang kronik. Jadi, berapa cupak/kg beras perlu untuk bayar fidyah bagi tujuh tahun tidak puasa berturut-turut? Dalam hal ini, dia dikenakan 157.5kg beras sebagai fidyah atau nilainya (30hari x 7tahun x 750g), kerana suami yang sakit dihukumkan sama dengan seorang yang telah lanjut usia yang tidak mampu berpuasa, dibolehkan berbuka dan dikenakan fidyah dengan memberi makan kepada seorang miskin bagi setiap hari yang luput tanpa perlu qadha’. Diriwayatkan daripada Ibn Abbas RA bahawa:
Diturunkan (ayat al-Baqarah 184) sebagai rukhsah (kelonggaran) kepada golongan lelaki dan wanita yang lanjut usia, kerana kedua-duanya tidak mampu berpuasa, maka hendaklah kedua-duanyanya memberi makan kepada seorang miskin bagi setiap hari yang luput. (Riwayat al-Bukhari)

5. Oleh itu, kedatangan Ramadhan yang mulia ini perlu disambut dengan persediaan dan persiapan yang sewajarnya. Dengan harapan yang besar serta menggunung agar Ramadhan pada tahun ini adalah lebih baik daripada sebelumnya atau mungkin jadikan ia seakan-akan yang terakhir dalam hidup kita.

6. Kesimpulannya, semoga kita mampu melalui setiap checkpoint dengan selamat sebelum kita mengucapkan ahlan ya Ramadhan.


Sumber : Ustaz Haji Anhar

10 July 2011

Kejamkah Polis Diraja Malaysia?


Tahniah buat seluruh rakyat Malaysia yang menjayakan BERSIH 2.0. Perhimpunan ini berkonsepkan Malaysia, buktinya seluruh rakyat berbilang bangsa tanpa mengira fahaman agama dan warna kulit bersama-sama menuntut keadilan serta hak-hak mereka yang dinafikan. Contohnya, mereka bersilang tangan, membentuk saf berjalan walaupun disekat polis yang menembak air bercampur kimia dan gas pemedih mata di Jalan Pudu. 

Tahniah kepada pasukan Polis Di Raja Malaysia yang berjaya menjalankan tugas anda, habis semua anggota dikerah demi menyekat kemaraan rakyat, andalah pasukan terbaik abad ini. Rakyat menjadi anak tiri di negara sendiri, merana kerana kerakusan serta keangkuhan sang penguasa.





Gambar bersejarah..anda tafsirlah sendiri! (kredit to Ust Badrulamin)