Jaringan Ukhwah

28 December 2010

Abu Ayyub Al-Ansari




Entri ini sengaja saya postkan bersempena dengan pementasan teater muzikal Festival Sukan dan Kesenian Islam 2010 (FESKEI '10) anjuran PERMATA. Batch KAMI (TABAH) a.k.a pelajar-pelajar tahun dua cuba mementaskan jalan cerita Abu Ayyub Al-Ansari ini. KAMI cuba menjejaki para sahabat radhiallahu anhum, mereka adalah bintang di langit, sesiapa yang mengikuti mereka pasti merekalah golongan yang diberi hidayah. Relevan KAMI, mudah-mudahan pementasan ini menyedarkan sahabat-sahabat semangat pengorbanan yang ada pada insan agung ini. Moga-moga terketuk hati-hati kita menghayati jalan hidup sahabat yang agak rapat dengan baginda SAW ini.



ABU AYYUB AL-ANSARI

Khalid Ibn Zayd Ibn Kulayb dari Bani Najjar adalah seorang sahabat yang gemilang di dalam lipatan sejarah generasi pertama. Ia adalah seorang sahabat yang amat karib dengan Rasulullah SAW. Kerana anaknya Ayyub, ia dikenali sebagai Abu Ayyub. Di kalangan penduduk Madinah Abu Ayyub ialah seorang yang amat dihormati oleh kaum Ansar kerana keakrabannya dengan Rasulullah SAW.


Dalam detik-detik bersejarah ketibaan Rasulullah SAW di Madinah dalam hijrahnya, beliau telah diberi sambutan yang hangat oleh penduduk Madinah. Mereka mencurahkan seluruh jiwa raga dan kecintaan mereka kepada manusia kecintaan Allah yang memilih untuk tinggal bersama mereka. Seolah-olahnya menyambut pemimpin besar yang baru pulang dari perantauan malah bukan setakat itu sahaja, manusia agung ini juga disambut dengan penuh kecintaan seolah-olah sebagai kekasih hati yang telah lama berpisah.

Perhentian pertama Rasul SAW di Quba membawa Rasulullah SAW tinggal di situ beberapa hari. Di sinilah masjid pertama dibina seperti yang diabadikan Allah di dalam al-Quran sebagai masjid yang dibina di atas asas taqwa.

Unta Rasulullah berjalan terus melintasi rumah demi rumah sambil diikuti oleh setiap tuan rumah yang dilintasi dengan rasa kecewa sedangkan mereka yang masih di jalanan unta terus menaruh harapan yang tinggi kerana unta Rasulullah yang mulia memilih untuk terus berjalan.

Unta Rasulullah terus berjalan diikuti oleh penduduk Madinah hinggalah ia berhenti sambil enggan berjalan lagi di kawasan lapang di hadapan rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Rasulullah SAW tidak turun dari unta sambil melepaskan tali unta. Selepas beberapa ketika menanti, unta Baginda SAW bangun dan berjalan lagi. Namun selepas beberapa ketika unta tersebut pulang kembali menelusuri jalan asalnya ke rumah Abu Ayyub.

Alangkah gembiranya Abu Ayyub sambil berlari menyambut Rasulullah SAW dan membawa barangan Rasulullah SAW ke rumahnya seolah-olah ia sedang mengangkat harta yang paling berharga di dunia.

Abu Ayyub mengosongkan tingkat atas rumahnya dan meminta Rasulullah SAW tinggal di tingkat atas. Rasulullah SAW menolak dan meminta untuk tinggal di tingkat bawah. Malam tiba dan Rasulullah SAW masuk berehat. Abu Ayyub naik ke tingkat atas dan terus berkata kepada isterinya dengan penuh kegugupan, “ Celakalah kita !! apa yang telah kita lakukan? Rasulullah di bawah dan kita lebih tinggi darinya? Sanggupkah kita berjalan di atas Rasulullah SAW? Adakah kita akan berada di antara Rasulullah SAW dan wahyu? Jika demikian pastilah kita akan celaka !!” Pasangan tersebut amat gusar dan tidak tahu apa lagi yang dapat mereka lakukan. Sepanjang malam mereka hanya berjalan di bahagian tepi bangunan yang tidak berada tepat di atas Rasulullah SAW.

Pada pagi keesokan harinya, Abu Ayyub berkata kepada Rasulullah SAW, “ Demi Allah aku dan Ummu Ayyub tidak tidur semalaman !” Kenapa tidak Abu Ayyub?, “ Tanya Rasulullah. Abu Ayyub menyatakan rasa hatinya kepada Rasulullah SAW dan kegusarannya berada di kedudukan yang lebih tinggi dari Rasulullah SAW dan kebimbangan bahawa mereka akan mengganggu turunnya wahyu. Rasulullah SAW yang amat penyayang tersenyum sambil berkata “ Jangan bimbang aku memilih tingkat bawah kerana ramainya manusia yang datang melawat kami. ” Abu Ayyub berkata “ Aku tunduk kepada kehendak Rasulullah SAW ” sehinggalah pada suatu malam yang dingin kendi air kami pecah dan airnya membasahi ruang atas. Ummu Ayyub dan aku melihat dengan bimbang. Kami hanya memiliki sehelai kain sutera yang kami gunakan sebagai selimut. Lantas kami menggunakannya untuk mengeringkan air tersebut kerana takut ia akan menyerap turun dan mengenai Rasulullah SAW. Pada waktu paginya aku pergi kepada Rasulullah SAW dan menyatakan kami tidak suka berada di atas engkau ya Rasulullah !, sambil aku menceritakan apa yang berlaku. Barulah Rasulullah SAW menerima permohonanku dan kami pun bertukar paras”.

Rasulullah SAW tinggal bersama Abu Ayyub selama hampir 7 bulan sehingga masjid yang dibina siap di kawasan lapang di hadapan rumah Abu Ayyub. Rasulullah SAW berpindah ke masjid tersebut dan menjadi jiran kepada Abu Ayyub. Abu Ayyub amat mengasihi Rasulullah SAW begitu juga Rasulullah amat mencintai Abu Ayyub. Mereka begitu akrab sehingga Rasulullah SAW sentiasa menganggap rumah Abu Ayyub sebagai rumahnya sendiri. Kisah berikut menggambarkan bagaimana karibnya Rasulullah SAW dan Abu Ayyub sebagai jiran.

Pada suatu hari, Sayidina Abu Bakar R.A keluar meninggalkan rumahnya di waktu rembang tengahari ketika matahari panas terik menuju ke masjid. Sayidina Umar melihat lantas bertanya, “ Ya Abu Bakar ! Apakah yang telah membawa kamu keluar pada waktu begini? Abu Bakar menyatakan bahawa ia telah meninggalkan rumahnya kerana kelaparan yang amat sangat. Sayidina Umar lantas menyatakan bahawa dia juga sebenarnya sedang berada dalam keadaan yang sama.

Maha suci Allah yang mempertemukan mereka dengan Rasulullah SAW. Rasulullah melihat mereka berdua lantas bertanya soalan yang sama, “ Apakah yang telah mengeluarkan kamu dari rumah kamu pada masa begini? ” Mereka menjelaskan kepada Rasulullah keadaan mereka. Rasulullah SAW menjelaskan bahawa “Demi Allah yang nyawa ku berada di tangan Nya, hanyalah kelaparan yang telah juga mengeluarkan aku dari rumah ku, mari bersama ku ”.

Rasulullah SAW amat memahami ke manakah tujuan yang amat disenanginya. Mereka menuju ke rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Sebagai wanita Mukminah yang terdidik dengan didikan iman kepada Allah dan hari akhirat, isteri Abu Ayyub membuka pintu lantas menyambut mereka dengan katanya “ Selamat datang Rasulullah SAW dan siapa saja yang bersamanya ”.

“ Di mana Abu Ayyub? “ Rasulullah SAW bertanya seolah-olah seperti saudara rapat yang amat memahami satu sama lain. Abu Ayyub yang sedang bekerja di kebun tamar berhampiran mendengar suara Rasulullah SAW lantas bergegas datang mendapatkan Rasulullah dan sahabat-sahabatnya sambil mengalu-alukan Rasulullah SAW dengan ucapan penuh kemesraan dan kerelaan hati menyambut jirannya yang mulia “ Selamat datang Rasulullah dan siapa saja yang bersamanya ”. Abu Ayyub yang amat memahami Rasulullah SAW menyapa “ Ya Rasulullah, ini bukan masa yang biasa engkau selalu ke mari ” sebenarnya Abu Ayyub sememangnya selalu menyediakan sedikit makanan kepada Rasulullah setiap hari dan jika Rasulullah SAW tidak datang mengambilnya pada masa-masa tertentu, ia akan menghantarnya kepada keluarga Baginda. “ Engkau benar...wahai Abu Ayyub ”.

Maha suci Allah yang maha pemurah yang menjadikan Rasulnya yang mulia dan para sahabatnya yang gemilang sebagai contoh jiran terbaik yang pernah wujud dalam sejarah kemanusiaan. Abu Ayyub lantas keluar menuju ke kebun tamarnya lalu memotong serumpun tamar yang bercampur antara tamar yang masak dan separa masak. Rasulullah SAW menegurnya “ Aku tidak mahu kamu mengambil yang ini, tidakkah kamu hanya mengambil yang masak sahaja? ( Rasulullah tidak mahu Abu Ayyub mengambil semuanya hingga yang separa masak- hadis lain menunjukkan Rasulullah sebenarnya gemar memakan tamar yang separa masak ). Abu Ayyub berkata, “ Ya Rasulullah, makanlah dari kedua-duanya yang masak dan yang separa masak. Aku akan menyembelih seekor ternakan ku untuk mu juga ” Rasulullah SAW menyebut “ jika engkau akan menyembelih, jangan menyembelih ternakan yang sedang mengeluarkan susu ”. Abu Ayyub akhirnya menyembelih seekor kambingnya yang muda, memasak separuh darinya dan memanggang separuh yang lain.

Apabila makanan telah dihidangkan di hadapan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya, Rasulullah SAW mengambil sepotong daging dan meletakkannya di dalam roti lalu berkata kepada Abu Ayyub ” bawalah ini kepada Fatimah, dia telah beberapa hari tidak merasakan makanan sebegini ”.

Setelah makan dan merasa puas, Rasulullah SAW lantas bersabda “ Roti, daging, busr dan rutab...! ” lantas baginda menangis hingga mengalir air mata nya. Rasulullah SAW menyebut “ Ini ialah rahmat dari Allah yang akan ditanya ke atas kamu di hari akhirat nanti. Jika rezeki sebegini datang kepada mu, letakkan tangan kamu padanya dan bacalah Bismillah dan setelah kamu habis, sebutlah Alhamdulillah hilazi huwa ashbana wa an-‘ama alaina. Inilah yang terbaik ”.

Inilah sekilas dari kehidupan Abu Ayyub Al-Ansari, sahabat Rasulullah SAW yang terkenal ketika masa damainya, Abu Ayyub juga sebenarnya adalah mujahid yang telah meninggalkan kisah hebat yang menjadi tauladan sepanjang zaman.

Sesungguhnya Abu Ayyub telah menghabiskan kebanyakan dari detik hidupnya berperang di jalan Allah. Dikatakan bahawa Abu Ayyub tidak pernah meninggalkan mana-mana medan peperangan yang disertai oleh kaum muslimin sejak dari zaman Rasulullah SAW hinggalah ke zaman Muawiyyah R.A melainkan pada ketika itu dia sedang terlibat di dalam peperangan yang lain pada masa yang sama.

Kempen peperangan terakhir Abu Ayyub ialah di zaman Muawiyyah dalam peperangan ke atas Konstantinopel. Abu Ayyub ketika itu berumur sekitar 80 tahun. Sesungguhnya ketuaan yang sebegitu tidak menghalang Abu Ayyub dari menyertai pasukan tentera menyeberangi lautan di jalan Allah SWT. Walau bagaimanapun selepas masa yang singkat, Abu Ayyub jatuh sakit dan terpaksa dibawa keluar dari medan. Yazid bin Muawiyyah sebagai panglima perang datang kepadanya lalu bertanya; “ Adakah engkau memerlukan apa-apa wahai Abu Ayyub? ”. Abu Ayyub pada ketika detik-detik terakhir kehidupannya di medan juang meninggalkan pesan yang menjadi 'ibrah kepada setiap mujahidin selepas daripadanya. Dia menjawab; “ Sampaikan salam ku kepada tentera muslimin dan katakan kepada mereka, Abu Ayyub menggesa kamu untuk menyerang jauh ke dalam perbatasan musuh semampu kamu. Kamu mesti membawanya ( Abu Ayyub ) bersama dan kamu mengebumikannya di bawah kaki-kaki kamu di tepi dinding kubu Konstentinopel !!”.

Abu Ayyub akhirnya menghembuskan nafas yang terakhir di medan peperangan dengan penuh kemuliaan seorang pahlawan yang terbilang dan mujahidin fisabilillah. Tentera muslimin telah memenuhi kehendaknya. Mereka menyerang pasukan musuh dalam serangan demi serangan hingga mereka sampai ke dinding kota Konstentinopel. Di situlah Abu Ayyub telah dikebumikan.


Kehebatan Al-Fateh dibongkarkan dalam buku ini.

(Pasukan Muslimin telah mengepung kubu tersebut selama 4 tahun tetapi terpaksa berundur selepas mengalami kehilangan yang besar sehinggalah Konstentinopel di buka semula pada zaman Sultan Muhammad Al-Fateh dari Uthmaniyyah,Turki).

Sumber Abu Ayyub Al-Ansari : Encik Syakirin bin Syaari

27 December 2010

Jalan-Jalan Kitab

Bersama dengan A.Wa..perkenalan di MML membawa ke sini..

Masjid Husin gah di tengah-tengah Balad Amman

Sohibul Kutub..Ba'in memerhatikan kitab yg bakal diborong.


Tak jemu melayan kerenah..mereka menang dgn pelanggan.

Ini bahagian Adabul Arabi

Tersusun,pembahagian mengikut jenis kitab.

Bahagian sumber perundangan Islam yang kedua..

Nak beli dah terlebih bajet,baca la sket...

Syed seolah-olah memindahkan Maktabah Dandis ke rumahnya!!

"Aik....rasa supo ambik dah kitab ni tadi,bakpo tok tando?"

Ini cara Islam didik anak..Tarbiyatul Awlad (Dr Abdullah Nasih Ulwan)

Belek,baca dan beli...kaifiat sempurna untuk dapatkan buku terbaik.

Syed Muzaffar,Husam Dandis dan Ahmad Dandis.

Selesai..sesi menurunkan kitab,mesin penyelamat keringat syabab ^_^



25 December 2010

Kahwin Perdana 2010

Kerajaan Negeri Kelantan sekali lagi menerajui perubahan apabila mengorak langkah menganjurkan program 'Kahwin Perdana 2010' bertempat di PUTIK, Kota Bharu hari ini. Kerajaan Kelantan mengorak langkah  tampil membawa salah satu jalan penyelesaian ketika masyarakat khususnya muda mudi pada hari ini banyak terjebak dengan maksiat,pergaulan bebas dan penzinaan. Langkah ini patut dipuji dan seharusnya dijadikan contoh kepada kerajaan negeri-negeri lain dan Kerajaan 1 Malaysia sendiri.

Semua kos perkahwinan ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Kelantan berupa mas kahwin 1 Dinar Kelantan + RM500 + sebuah al-Quran. Seramai 101 pasangan bertuah menyertai program ini. Langkah ini memberi peluang kepada pasangan yang kurang berkemampuan untuk mendirikan rumah tangga, sekali gus menyedarkan rakyat bahawa adat dan budaya masyarakat Melayu dalam proses perkahwinan kadang-kadang menyusahkan proses perkahwinan itu sendiri. Maka ramailah yang mengambil jalan pintas semata-mata untuk menempiaskan nafsu serakah di hotel-hotel murah,di dalam semak, hatta dalam tandas awam sekalipun. Anak-anak luar nikah yang lahir hasil dari serakah mereka ini juga dibuang, ditinggalkan bahkan dilempar kerana mereka hanya berlandaskan nafsu semata-mata.

Islam tidak pernah sesekali menghalang fitrah manusia dan menyediakan jalan keluar yang terbaik, fitrah manusia itu saling menyukai antara lelaki dan perempuan, fitrah manusia itu sukakan syahwat. Islam menyediakan perkahwinan sebagai jalan penyelesaian berbeza dengan sesetengah agama ciptaan manusia yang menghalang alim ulamak mereka dari berkahwin. Katanya kahwin itu kotor, tidak menyucikan diri dan sebagainya. Hasil dari itu, kita sering terdengar bahawa ada kes-kes alim ulamak mereka ini berzina secara sorok-sorok. Sememangnya syahwat itu adalah fitrah manusia, kenapa menghalang? Secara automatik, ternafilah agama ciptaan manusia ini.

Sekalung tahniah diucapkan kepada Kerajaan Negeri Kelantan melalui Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga & Kesihatan dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan dan Majlis Agama Islam Kelantan di atas penganjuran 'Kahwin Perdana 2010' ini. Mudah-mudahan program ini dijadikan program tahunan kerajaan negeri dalam proses melahirkan Ijtima' Muslim, seterusnya Negeri Islam yang diredhai dan diberkati. "Baldatun Thoyyibatun Wa Rabbun Ghofur".


Majlis Kahwin Perdana, 101 pasangan, PutiK Pengkalan Chepa, anjuran Kerajaan Negeri Kelantan

YAB Tok Guru sedang menyampaikan khutbah nikah kpd 101 pasangan pengantin



Pengantin khusyuk mendengar khutbah nikah, menghilangkan rasa kenaling :) 



 YAB Tok Guru menikahkan pasangan pertama

101 pengantin lelaki, wali, saksi & imam bersedia dalam halaqah masing2 utk melaksanakan upacara Akad Nikah.





24 December 2010

Majlis Solat Hajat Dan Ramah Mesra Badan Pengurus KMKJ


Salam Imtihan diucapkan kepada semua sahabat seJordan yang akan menduduki peperiksaan akhir tidak lama lagi. Kami di Universiti Mutah akan memulakan perjuangan pada 30/12/10 sehingga 11/1/11. Masa masih ada, sediakan bekalan secukupnya. Semoga Allah memudahkan urusan kita semua ya.. :)

Allahu waliyyuttaufiq!!



" من طلب العلى سهر الليالي "

 " من زرع حصد "

" من جد وجد "

22 December 2010

Inilah Doktor Kami


Hari ini merupakan kelas yang terakhir untuk subjek Qosos Qur'ani yang diajarkan oleh Dr. Amin Butush. Masa begitu pantas berlalu, saya merasakan seolah-olah baru sahaja mendaftarkan subjek ini 3-4 bulan yang lepas. Masa memang cemburu, benarlah kata pepatah Melayu, "Masa itu emas".

"Sesungguhnya benda yang paling jauh ialah masa yang telah berlalu". Iya...memang jauh kerana ia sesekali tidak akan kembali lagi, bak kata pepatah Arab, "Laitassyabab ya'udu yauman". Beruntunglah sahabat-sahabat yang memanfaatkan kelas Qosos Qur'ani ini, pensyarah yang mengajar subjek ini bukan calang-calang orangnya, beliau  manusia biasa yang luar biasa.

Saya merasakan hari ini adalah yang paling menyentuh hati kecil ini, mana tidaknya ayahanda Dr. Amin memberikan nasihat-nasihat bak pesan terakhir seorang ayah kepada anak kesayangannya. Beliau seperti biasa, selalu menekankan kepada kami kepentingan juhud dalam menuntut ilmu ini, teringat kata-kata beliau, "Sememangnya tidak ada tugas yang paling utama bagi kamu melainkan belajar bersungguh-sungguh, kamu menjadi harapan besar keluarga, masyarakat, negara dan ISLAM itu sendiri! Kamu nanti akan dihujani pelbagai persoalan dari masyarakat kamu, itu memerlukan ilmu yang lengkap, mencakupi semua bidang".

"Kamu datang ke sini untuk ilmu atau untuk cari zaujah?"...pap, kena sebijik... !

Beliau menceritakan bahawa suatu ketika dahulu pernah mengahwinkan lebih kurang 10 pasangan pelajar Malaysia di sini! Beliau sendiri yang menguruskan urusan akad itu, ini  menunjukkan persoalan di atas itu bukanlah untuk menghalang dari mencari calon zaujah, sesiapa yang rasa masanya sudah sesuai, berkemampuan, silakan, bahkan itu lebih elok, masing-masing memahami + fikrah yang jelas + sehaluan...penting untuk perjuangan nanti ya.. ^_^

Saya membuat kesimpulan bahawa persoalan itu untuk muhasabah dan post mortem diri, sejauh manakah penguasaan ilmu dan usaha kita? Adakah tercapai maksud asal permusafiran kita di sini? Kalau rasa sudah tercapai, Alhamdulillah. Kalau sebaliknya, sila usahakan semampu yang boleh. Saya tertunduk ke lantai, terkedu dihujani persoalan muhasabah ini, kerana banyak cita-cita yang tercipta dalam diri sewaktu mula-mula sampai ke dataran syuhada ini. Risau, takut cita-cita itu bertukar menjadi hanya angan-angan kosong! Na'uzubillah....di sebalik hati kecil ini, cita-cita itu kian bersinar kembali.

Mengenai Profesor Dr. Amin Butush ini, beliaulah doktor kami yang memiliki dua B.A, dua M.A dan tiga P.H.D! Saya meletakkan profile beliau ini untuk tatapan kita semua, cuba bayangkan bagaimanakah kesungguhan dan disiplin ilmu yang beliau terapkan.
Wallahu a'lam.


Gambar lama beliau..saya cuba dapatkan gambar baru nanti :)



الاسم
د. أمين محمد سلام المناسية/البطوش
Dr. Amin Mohammad Sallam Al-manasyeh
Name
القسم
أصول الدين
Usoul Deen
Department
البريد الإلكتروني
Email
الجوال
0795289847
Mobile
الرتبة الأكاديمية
أســــتاذ
Professor
Rank
التخصص العام
التفسير وعلوم القرآن
Tafir and Quranic sciences
Field
مجالات التخصص
التفسير بأنواعه، التفسير الموضوعي، التفسير التحليلي، إعجاز القرآن،علوم القرآن، مناهج المفسرين، والقصص القرآني، وعقيدة..أساليب البحث
Tafir and Quranic sciences:Objective Tafsir, analysis, Stories, uloum, and I'jaz, creed, research methods.
Areas of Specialty
الدرجة العلمية
اسم الجامعة
الدولة
Country
University
Degrees
بكالوريوس
1979
الجامعة الإسلامية
السعودية
Sudia
Islamic University
1979
B.A
بكالوريوس
1979
الجامعة الإسلامية
السعودية
Sudia
Islamic University
1979
B.A
الماجستير
1983
المعهد العالي للدعوة الإسلامية
السعودية
Sudia
Higher Islamic Institute
1983
M.A
الماجستير
1986
جامعة تمبل
أمريكا
U.S.A
Temple University
1986
M.A
الدكتوراه
1988
جامعة كولمبيا باسيفيك
أمريكا
U.S.A
C. P.U.
1988
Ph.D
الدكتوراه
1989
نيويورك
أمريكا
U.S.A
N.Y.U.
1989
Ph.D
الدكتوراه
-
-
-
-
-
-
Ph.D
حوار الأديان
1994
نيويورك
أمريكا
U.S.A
Interreligious Dialogue
1994
None